بیشترین عناوین جستجو شده

new-business-management-strategies-for-the-digital-age

استراتژی‌های نوین مدیریت کسب‌وکار برای عصر دیجیتال

زمان مطالعه ۱ دقیقه ۱۶ دی ۱۴۰۳

عصر دیجیتال فرصتی نو برای تحول کسب‌وکارها است که با بکارگیری استراتژی‌های نوین می‌توان از آن بهره برد.

در دنیای امروز که فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، کسب‌وکارها برای بقا و رشد باید خود را با تحولات دیجیتال وفق دهند. این مقاله به شما نشان می‌دهد چگونه با استفاده از استراتژی‌های دیجیتال نوین، کسب‌وکار خود را به سطح بالاتری ببرید و در بازار رقابتی امروز موفق شوید. از هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ تا بازاریابی دیجیتال و تجربه‌ی مشتری، همه چیز را در این مقاله خواهید یافت.

سال 2005 زمانی که کسب‌وکارها با اولین موج رقبای اینترنتی روبه‌رو شدند، بسیاری از رهبران موفق امروز به‌طور مؤثر به این تغییرات پاسخ دادند. آن‌ها به‌جای اصرار بر بهینه‌سازی فرآیندهای همیشگی، به استراتژی‌های نوین مدیریت کسب‌وکار روی آوردند و تلاش کردند جنبه‌های مختلف سازمان را با این تغییرات وفق دهند؛ اما چالش امروز متفاوت است.

امکانات نوین با سرعتی باورنکردنی در حال توسعه هستند و با قدرت بالایی مشتریان را مجذوب خود و بخش‌های سودآور زنجیره ارزش را محدود می‌کنند. ممکن است فناوری‌های دیجیتال که زیربنای این پیشرانه‌های رقابتی هستند، جدید نباشند؛ اما پیوسته از آن‌ها برای تأثیرات جدید استفاده می‌شود. در حال حاضر حجم حیرت‌انگیزی از اطلاعات برای افراد زیادی در دسترس است؛ از داده‌های بزرگ اختصاصی گرفته تا منابع عمومی که در دسترس عموم هستند.

قابلیت‌های تحلیلی و پردازشی با الگوریتم‌هایی که اطلاعات را در شبکه‌های دیجیتال منتشر می‌کنند، جهش‌های بزرگی یافته‌اند که خود اغلب در فضای ابری قرار دارند. از سویی دیگر دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند این اطلاعات و قدرت محاسباتی را در دسترس تقریباً همه کاربران در سراسر جهان قرار می‌دهند.

همان‌طور که این فناوری‌ها شتاب بیشتری می‌گیرند، زمینه استراتژیک را به‌طور بنیادین تغییر می‌دهند: تغییر ساختار رقابت، رفتار تجاری و در نهایت عملکرد در صنایع مختلف.

رهبران صنایع برای این که از روندهای نوین و در حال گسترش عقب نمانند، باید مفروضات خود را به چالش بکشند، استراتژی‌های نوین مدیریت کسب‌وکار برای عصر دیجیتال را شناسایی کنند و به‌کار گیرند.

در ادامه این نوشته، مروری خواهیم داشت بر استراتژی‌های نوین مدیریت کسب‌وکار برای عصر دیجیتال که به مدیران و صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند درک شفاف‌تری از چالش‌ها و فرصت‌های جدید پیدا کنند و بتوانند کارآمدترین استراتژی‌ها برای سازمان را شناسایی کنند.

استراتژی‌های نوین دیجیتال و اهمیت آن‌ها در مدیریت کسب‌و‌کار

در دنیای امروز، فناوری دیجیتال به‌حدی پیشرفت کرده است که به مشاغل کمک می‌کند تا فرآیندهای بازاریابی، فروش و مدیریت را بهبود بخشند. با توجه به این که رقابت در بازار به‌طور قابل توجهی افزایش یافته، استفاده از استراتژی‌های دیجیتال جدید برای مدیریت کسب‌وکار ضروری است.

استراتژی‌های دیجیتال را که می‌توانند در خدمت سازمان‌ها قرار گیرند، می‌توان در قالب چند مورد کلی خلاصه و تعریف کرد. این استراتژی‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند بازار خود را تحلیل و در نتیجه با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده، راهکارهایی مناسب برای بهبود کسب‌وکار خود پیدا کنند. در این بخش، به بررسی چندین استراتژی نوین دیجیتال می‌پردازیم و نحوه اثرگذاری آن‌ها در مدیریت کسب‌وکار را بررسی خواهیم کرد.

1. استفاده از تحلیل داده‌های بزرگ (Big Data)

تحلیل داده‌های بزرگ یا Big Data، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از داده‌های حجیم و پیچیده خود به‌نحو موثری استفاده و آن‌ها را تحلیل کنند. به عنوان مثال، تحلیل داده‌های بزرگ، به شناسایی بهتر بازار و ذائقه مشتری کمک می‌کند که این آگاهی تاثیری مستقیم بر یافتن راهکارهای مناسب برای بهبود محصول، خدمات و فرآیندها دارد.

2. استفاده از هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی می‌تواند یک فناوری استراتژیک برای کسب‌وکارها به حساب بیاید. جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و نتیجه‌گیری از آن‌ها و فراهم‌آوردن یک تجربه شخصی‌سازی‌شده و مطلوب برای کاربران، یکی از ابتدایی‌ترین کارکردهای استراتژیک هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی می‌تواند به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از منابع مختلف مانند پایگاه‌های داده داخلی و خارجی، گزارش‌ها، نظرسنجی‌ها، رسانه‌های اجتماعی و آنالیز وبسایت و یا اپلیکیشن، کمک کند تا تصویری جامع و دقیق از وضعیت فعلی و عملکرد یک کسب‌وکار به‌دست آید. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به شناسایی و تعیین کمیت نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای (SWOT) یک کسب‌وکار و مزایا و معایب رقابتی آن کمک کند.

پیش‌بینی و مدل‌سازی سناریوها و روندهای آتی که ممکن است بر یک کسب‌وکار تأثیر بگذارد و همچنین ریسک‌ها و فرصت‌های بالقوه آن، از زمینه‌هایی هستند که هوش مصنوعی در آن موارد کمک‌کننده است.

هوش مصنوعی در کسب‌وکار دیجیتال

3. استفاده از تحلیل پیشرفته (Advanced Analytics)

تجزیه و تحلیل پیشرفته، به معنای بررسی مستقل یا نیمه‌مستقل داده‌ها یا محتوا با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای پیچیده است که برای کشف بینش‌های عمیق‌تر، پیش‌بینی‌ها یا ارائه راهکارها به‌کار می‌رود. ورود به عصر دیجیتال، مدیران را ملزم به تسلط بر تکنیک‌های تحلیل پیشرفته کرده است.

4. استفاده از تحلیل پیش‌بینی (Predictive Analytics)

تجزیه و تحلیل پیش‌بینی یا Predictive Analytics نوعی تجزیه و تحلیل پیشرفته است که می‌تواند برای پیداکردن الگوهای تکرارشونده مورد استفاده قرار گیرد. در این زمینه، داده‌های دوره‌های قبل توسط تکنیک‌های آنالیز داده و یادگیری ماشین (Machine Learning) انجام می‌شود تا با استخراج مدل‌های آماری بتواند نتایج آینده را پیش‌بینی کند. در واقع، این تجزیه و تحلیل بر استفاده از داده‌های بزرگ و علم داده استوار است.

5. استفاده از تحلیل مرتبط با مشتری (Customer Analytics)

تحلیل مرتبط با مشتری یا Customer Analytics، داده‌های به‌دست‌آمده از رفتار مشتری را ملاک قرار می‌دهد تا با استفاده از آن، تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، از قبیل بخش‌بندی بازار یا توسعه محصول، با دقت بیشتری انجام شود.

6. استفاده از تحلیل اجتماعی (Social Analytics)

تجزیه و تحلیل اجتماعی به برندها کمک می‌کند تا یاد بگیرند که مخاطبانشان به چه چیزهایی اهمیت می‌دهند و چه چیزی بر تصمیمات خرید آن‌ها تأثیر می‌گذارد. این اطلاعات درباره بینش مخاطب‌ها به بدنه بازاریابی اجازه می‌دهد تا تجربیات شخصی‌تر و مرتبط‌تری ایجاد و حضور اجتماعی کسب‌وکار را تقویت کنند.

7. استفاده از تحلیل موقعیت مکانی (Location Analytics)

تحلیل موقعیت مکانی یا Location Analytics، عبارت است از افزودن لایه‌ای از داده‌های جغرافیایی به داده‌های به‌دست‌آمده توسط کسب‌وکار، به‌منظور استخراج اطلاعاتی ارزشمند از رفتار کارکنان و مشتریان. به عنوان مثال، شبکه عظیم لجستیکی شرکت آمازون با استفاده از چنین داده‌هایی می‌تواند رانندگان و متغیرهای مختلف ناوگان را مدیریت و هدایت کند.

8. استفاده از تحلیل فرآیند (Process Analytics)

تجزیه و تحلیل فرآیند یا Process Analytics شامل سرمایه‌گذاری بر داده‌های مربوط به فرآیند و با هدف بهبود عملکرد آینده است. تجزیه و تحلیل فرآیند، داده‌های بلادرنگ (real-time data) را یکپارچه می‌کند تا کسب‌وکار بتواند فرآیندهای موجود را به‌درستی تجزیه و تحلیل کند.

 

استراتژی‌های نوین کسب و کار

عوامل محیطی مؤثر بر مدیریت کسب‌وکار در دنیای دیجیتال

علاوه‌بر استراتژی‌های دیجیتال جدید که در بالا ذکر شد، چندین عامل محیطی وجود دارد که در مدیریت کسب‌وکار در دنیای دیجیتال مؤثر هستند. منظور از این عوامل محیطی، تحولاتی است که در دنیای دیجیتال روی می‌دهند و بیش از سایر عوامل، روی جهت‌گیری و روند اکوسیستم‌های مختلف، از جمله اکوسیستم کسب‌وکارها تأثیر می‌گذارند. در ادامه مهم‌ترین عوامل محیطی مؤثر بر مدیریت کسب‌وکار در عصر دیجیتال را مرور می‌کنیم.

1. امنیت سایبری

با افزایش استفاده از فناوری دیجیتال، امنیت سایبری به یک عامل حیاتی در مدیریت کسب‌وکار تبدیل شده است. شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که داده‌های آن‌ها ایمن است و در برابر تهدیدات سایبری محافظتمی‌شود.

2. فناوری موبایل

استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایشان سازگار با موبایل بوده و برای مشتریانشان در دسترس و قابل استفاده است.

3. رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی به ابزاری ضروری برای کسب‌وکارها تبدیل شده‌اند. شرکت‌ها بیش از هر زمان دیگر برای دسترسی به مشتریان خود به رسانه‌های اجتماعی وابسته هستند و مجبورند که در رسانه‌های اجتماعی حضوری قوی و حرفه‌ای داشته باشند و با مشتریان تعامل کنند.

4. رایانش ابری

رایانش ابری، شیوه ذخیره و دسترسی کسب‌وکارها به داده‌ها را متحول کرده است. شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که زیرساخت ابری قوی برای مدیریت مؤثر داده‌های خود را در اختیار دارند.

5. اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا به کسب‌وکارها این امکان را داده است که داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری و آن‌ها را برای بهبود عملکرد خود تجزیه و تحلیل کنند. تأمین زیرساخت‌های لازم برای مدیریت دستگاه‌ها و داده‌های به‌دست‌آمده از طریق اینترنت اشیاء برای بسیاری از کسب‌وکارها یک اولویت استراتژیک محسوبمی‌شود.

براساس این تحولات و در نظر گرفتن تهدیدها و به‌طور هم‌زمان امکانات و فرصت‌هایی که در عصر دیجیتال در اختیار کسب‌وکارها قرار دارد، می‌توانیم مهم‌ترین عرصه‌های استراتژیک را که رهبران ملزم به توجه به آن‌ها هستند، این‌گونه معرفی کنیم: بازاریابی دیجیتال، بهبود فرآیندهای عملیاتی و همچنین مدیریت منابع انسانی. در ادامه پیشنهادها و جزئیات بیشتری را در هر مورد بررسی می‌کنیم.

 

عوامل محیطی مؤثر بر کسب‌وکار دیجیتال

استراتژی‌های نوین در رقابت و بازاریابی دیجیتال

تعداد بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ و فروشگاه‌های تجارت الکترونیک وجود دارند که بی‌سروصدا از تلاش‌های بازاریابی دیجیتال خود به نتایج بزرگی می‌رسند. بسیاری از کسب‌وکارهایی که موفقیت چشمگیری از کمپین‌های بازاریابی آنلاین تجربه می‌کنند، مؤثرترین تکنیک‌های رقابت و بازاریابی دیجیتال را پیدا کرده‌اند.

هر آن‌چه را که می‌توانستند در مورد آن‌ها آموخته‌، آن‌ها را به‌کار گرفته و تا زمان رسیدن به موفقیت دست از کار نکشیده‌اند. موثرترین استراتژی‌های رقابت و بازاریابی در عصر دیجیتال عبارتند از:

تبلیغات جستجوی پولی

تبلیغات جستجوی پولی (Paid Search Advertising) می‌تواند در شکل‌های مختلف، از نمایش تبلیغ گرفته تا نمایش در نتایج جستجو، استفاده شود. در این موارد معمولاً به‌ازای هر کلیکی که تبلیغ شما دریافت می‌کند، هزینه پرداخت می‌کنید.

برای استفاده حداکثری از این تکنیک تبلیغات و بازاریابی، به یک محتوای تبلیغاتی قانع‌کننده و وسوسه‌کننده نیاز دارید که توسط موتورهای جستجوی مناسب یا وبسایت‌های مرتبط نمایش داده شود. تبلیغات جستجوی پولی این پتانسیل را دارد که درآمد شما را افزایش دهد یا شما را وارد ضررهای قابل توجهی کند. بنابراین لازم است ابتدا درباره آن به‌خوبی مطالعه کنید.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از قدرتمندترین رسانه‌های تبلیغاتی در اینترنت محسوب می‌شود. حقیقت این است که اگر بتوانید از بازاریابی ایمیلی به‌خوبی استفاده کنید، درآمد خود را متحول خواهید کرد.

کلیدهای یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفقیت‌آمیز، ارتباط مثبت و ارائه ارزش مرتبط به مخاطب است. ارسال گزارش‌های رایگان، مقالات و نکات کاربردی که دانستن آن‌ها برای مشتریان شما اهمیت دارد، آن‌ها را به شما وابسته خواهد کرد.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

هیچ راهی بهتر از بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای تبلیغات آنلاین رایگان وجود ندارد. اگر بتوانید بر این تکنیک بازاریابی دیجیتال مسلط شوید، شاهد افزایش بسیار زیادی در ترافیک سایت خواهید بود. تعجب‌آور نیست که سایت‌های تجارت الکترونیک با قرارگیری در صفحات اول موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو، روزانه ده‌ها هزار دلار فروش دارند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای بسیاری از کسب‌وکارها، از جمله فروشگاه‌ها و سایت‌های تجارت الکترونیک، یک ضرورت است. در شبکه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی با مخاطبان و مشتریان خود در ارتباط باشید. شبکه‌های رایج‌تر و محبوب‌تر اجتماعی که باید روی آن‌ها تمرکز کنید اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و لینکدین (مناسب برای B2B) هستند.

بازاریابی ویدئویی

یوتیوب و آپارات به قدرتمندترین سرویس‌های پخش ویدئو در اینترنت تبدیل شده‌اند. شما هم می‌توانید با قراردادن محتوای ویدئویی در معرض دید مخاطبان گسترده این پلتفرم‌ها، از این فرصت بهره‌مند شوید. برای این منظور، به دنبال ایجاد محتوای قانع‌کننده و آموزنده باشید.

 

استراتژی نوین در بازاریابی دیجیتال

استراتژی‌های نوین در فرآیندهای عملیاتی

مطالعات نشان می‌دهد بیش از 80 درصد شرکت‌ها در دنیا به سمت استراتژی‌های عملیات دیجیتال روی آورده‌اند؛ از همین رو در این مسیر از طریق افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های زنجیره تأمین، نتایج چشمگیری را به‌دست آورده‌اند. به عنوان یک استراتژی ضروری، مدیران باید شیوه‌های مدیریت عملیات سنتی خود را تغییر دهند و از مزایای بهینه‌سازی سرعت و مقیاس آن‌ها بهره‌مند شوند.

اتوماسیون فرآیندها

ابزارهای اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) این توانایی را دارند که کارها را در سیستم‌ها و برنامه‌های تجاری به همان روشی که انسان انجام می‌دهد، اجرا کنند. این استراتژی نه‌تنها کارایی و دقت را در فرآیندهای تجاری بهبود می‌بخشد بلکه کارگران انسانی را از نیاز به صرف زمان برای کارهای کسل‌کننده و تکراری دور می‌کند؛ همچنین آن‌ها را آزاد می‌کند تا روی کارهایی که نیاز به ایده‌پردازی، قضاوت و همدلی انسانی دارند تمرکز کنند.

استراتژی‌های نوین در زمینه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین (ML) و یادگیری عمیق (DL) در سال‌های اخیر انقلابی در حوزه رباتیک پیشرفته ایجاد کرده‌اند و این توانایی را دارند که همچنان این حوزه را متحول و ربات‌ها را باهوش‌تر، کارآمدتر و سازگارتر با وظایف و محیط‌های پیچیده کنند. این فناوری‌ها همچنین در توسعه روبات‌های مشترک (cobots) استفاده می‌شوند که می‌توانند در کنار انسان کار کنند و با محیط‌ها و وظایفِ در حال تغییر سازگار شوند.

در سیستم‌های حمل و نقل پیشرفته هم به‌منظور تأمین ایمنی و راحتی مسافران و شرکت‌های حمل و نقل، از این فناوری‌ها استفاده می‌شود. هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق طیف گسترده‌ای از کاربردها را پیدا کرده‌اند که می‌توانند منجر به کاهش هزینه، ارتقای رضایت و تجربه مشتری و کاهش خطاها شوند.

این قابلیت‌ها به‌واسطه استفاده از الگوریتم‌ها و سیستم‌های هوشمند برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی رویدادها و بهبود تصمیم‌گیری‌ها توسعه پیدا کرده‌اند. به همین منظور سرمایه‌گذاری و استفاده از آن‌ها بدون تردید یکی از ضروری‌ترین اولویت‌های استراتژیک کسب‌وکارها خواهد بود.

تکنولوژی‌های نوین

فرصت‌هایی که تکنولوژی‌های نوین مانند اینترنت اشیاء، بلاک‌چین و واقعیت افزوده برای بهبود تعاملات و پیشرفت در فرآیندهای عملیاتی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد، قابل انکار نیستند. این پیشرفت‌ها هم به توسعه کسب‌وکارها و هم توسعه سیستم‌های جدید در عصر دیجیتال سرعت می‌دهند.

یک کسب‌وکار بدون بهره‌مندی از این فناوری‌ها، از بخش مهمی از اکوسیستم دیجیتال عقب می‌افتد یا حتی از آن منفک می‌شود. بقا در عرصه رقابت مستلزم اتخاذ استراتژی‌های سازمانی درست در زمینه بهره‌مندی، استفاده و ارزش‌آفرینی از این فناوری‌ها است.

 

استراتژی های نوین عملیاتی کسب و کار

استراتژی‌های نوین در مدیریت منابع انسانی

در دنیای دیجیتال، مدیریت منابع انسانی هم بهبود یافته است و استراتژی‌های جدیدی برای مدیریت کارکنان وجود دارد. استراتژی‌های نوین در مدیریت منابع انسانی شامل استفاده از فناوری، توسعه مهارت‌های دیجیتالی، ارتباطات دیجیتال، پرداخت دیجیتال و توسعه فرهنگ سازمانی دیجیتال است. تمرکز بر این استراتژی‌ها، می‌تواند به بهبود عملکرد کارکنان و بهبود عملکرد کلی کسب‌وکار منجر شود.

استفاده از فناوری

استفاده از فناوری در مدیریت منابع انسانی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای مختلف را بهبود بخشند و بخشی از کارها را به‌صورت خودکار انجام دهند. به عنوان مثال، سیستم‌های مدیریت منابع انسانی (HRM) با استفاده از فناوری، فرآیندهای مختلف را، از جمله جذب و استخدام کارکنان، مدیریت پرونده‌های کارکنان، پرداخت حقوق و مزایا و غیره، بهبود می‌بخشند.

آموزش و توسعه مهارت‌های دیجیتالی

با توجه به رشد فناوری دیجیتال، شرکت‌ها باید مهارت‌های دیجیتالی حیاتی را به کارکنان خود آموزش دهند تا آن‌ها هم بتوانند با تغییرات روبه‌رو شوند و در محیط دیجیتال کار کنند. در این میان، بهره‌گیری از پلتفرم‌ها و روش‌های آموزش آنلاین، یک فرصت ارزشمند و کم‌هزینه است که در اختیار افراد و سازمان‌ها قرار دارد.

ارتباطات دیجیتال

با توجه به این‌که بسیاری از کارکنان از راه دور کار می‌کنند، ارتباطات دیجیتال مانند پلتفرم‌های برگزاری جلسات، اشتراک‌گذاری اطلاعات و گزارش‌ها، حضور در گروه‌های مجازی کاری و غیره برای مدیریت کارکنان بسیار حائز اهمیت است.

پرداخت دیجیتال

پرداخت حقوق و مزایا به‌صورت دیجیتال به شرکت‌ها کمک می‌کند تا فرآیند پرداخت را سریع‌تر و بهتر انجام دهند.

توسعه فرهنگ سازمانی دیجیتال

ایجاد فرهنگی که به تسهیل همکاری و نوآوری افراد در محیط دیجیتال کمک‌ کند، ضرورت دارد. توسعه فرهنگ دیجیتال و کمک به کارآمدی و هماهنگی مجازی در شرکت‌ها، به استفاده‌ای بهینه از فناوری و ابزارهای دیجیتال کمک می‌کند و در نتیجه عملکرد شرکت را بهبود می‌بخشد.

 

استراتژی‌های نوین در مدیریت منابع انسانی

چالش‌ها و فرصت‌های مدیریت کسب‌وکار در دنیای دیجیتال

دیجیتالی‌شدن، موانع اجرایی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که بسیاری از مرزها از بین بروند. در عین حال، فرصت‌هایی را برای رقبای متمرکز و چابک ایجاد می‌کند. کسب‌وکارهای تازه‌وارد در بازار اغلب با هزینه کم‌تری نسبت به بازیگران قدیمی، توسعه می‌یابند و ممکن است با پیوستن مشتریان بیشتر به شبکه‌های این کسب‌وکارها، بازدهی بسیار بالایی را هم تجربه کنند.

ادعای درستی است اگر بگوییم امروزه این قابلیت‌های دیجیتال هستند که تعیین می‌کنند آیا یک سازمان ارزش مورد نظر را ایجاد کرده است یا خیر. روندهای جدید ظهور می‌کنند و رقبای جدید ناگهان از دل فناوری‌های دیجیتال سر درمی‌آورند، محصولات و خدمات آن‌ها توسط مشتریان پذیرفته می‌شود و کسب‌وکارهای قدیمی‌تر دچار بحران می‌شوند.

در ادامه این فرآیند، چیزی که زمانی یک نوآوری و جهش نوین بود، در میان کاربران تبدیل به امری بدیهی می‌شود و کسب‌وکارهایی که با موفقیت این قابلیت‌های جدید را ایجاد کرده‌اند (مانند تاکسی‌های اینترنتی در خدمات حمل و نقل)، به بازیکنانِ دیجیتال قدرتمندی تبدیل خواهند شد.

اما در این میان چه فرصت‌هایی پیش روی رهبران قرار دارد؟

اولین فرصت استراتژیک در عصر دیجیتال، افزایش تعاملات بین مشتریان، تامین‌کنندگان، ذی‌نفعان و کارکنان است. مشتریان و کسب‌وکارها به‌طور فزاینده شبکه‌های ارتباطی و تعاملی دیجیتال را ترجیح می‌دهند.

این شبکه‌ها با ترکیب رسانه‌ها (به عنوان مثال، گرافیک و ویدئو)، مخابره پیام‌های ضروری و ایجاد ارتباط اجتماعی، کیفیت و کمیت تعاملات را ارتقا می‌دهند. علاوه‌بر این، این شبکه‌ها هزینه ارتباطات را کاهش می‌دهند و آن‌ها را به‌صورت شفاف ثبت می‌کنند که می‌تواند به حل اختلافات هم کمک کند.

بهبود تصمیمات مدیریتی با استفاده از الگوریتم‌هایی که داده‌های بزرگِ به‌دست‌آمده از فناوری‌های اجتماعی یا اینترنت اشیا را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند، فرصت دیگری است که در اختیار سازمان‌ها و مدیران استراتژی قرار دارد. تصمیم‌گیری بهتر، به بهبود عملکردهای تجاری کمکمی‌کند.

استفاده از مدل‌های تجاری یا عملیاتی جدید، مانند نوآوری محصول همتا-به-همتا یا P2P (به انگلیسی: peer-to-peer) یا سرویس‌های دیجیتال در زمینه خدمات مشتری، فرصت دیگری است که عصر دیجیتال برای رهبران کسب‌وکارها به ارمغان آورده است.

به عنوان مثال، شرکت چینی شیائومی به‌جای سرمایه‌گذاری هنگفت در تحقیق و توسعه، از ویژگی‌های تلفن‌های همراه جدید خود استفاده می‌کند؛ یا شرکت مخابراتی Telstra در استرالیا، خدمات مشتری را جمع‌سپاری می‌کند؛ به‌طوری که کاربران برای حل مشکلات از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند و به این ترتیب هرینه‌های سازمان کاهش می‌یابد.

 

چالش‌ها و فرصت‌های مدیریت کسب‌وکار در دنیای دیجیتال

آن‌چه که گفته شد

موضوع اصلی این مقاله، استراتژی‌های نوین مدیریت کسب‌وکار برای عصر دیجیتال بود؛ از همین رو سعی کردیم تمام جوانب موجود در آن را مورد بررسی قرار دهیم. به چالش‌ها و فرصت‌ها اشاره کردیم و سپس به‌سراغ عوامل محیطی مؤثر در مدیریت کسب‌وکار رفتیم. در آخر هم به استراتژی‌های لازم جهت رقابت در بازار و فرآیندهای عملی پرداختیم.


آخرین نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.
افزودن نظر

دیدگاه ها و نظرات خود را بنویسید