اجرای پایلوت داده کاوی و توسعه ابزاری برای تحلیل اپراتور‌تلفن همراه
mci-pages-sharing
طراحی و اجرای پایلوت داده‌کاوی، توسعه ابزاری برای تحلیل و پیش‌بینی سری‌های زمانی برای اپراتور تلفن همراه
  • دسته اصلی: هوش مصنوعی
  • وضعیت پروژه: در حال اجرا
مجری

معاونت متولی: راهکارهای دیجیتال و هوشمندسازی
مدت زمان اجرا: 12 ماه

معرفی

موضوع این پروژه، فراهم کردن فناوری و ابزارهای فناورانه با توانایی داده کاوی و پردازش داده‌های سری زمانی در زمینه‌های مرتبط با اپراتور تلفن همراه (از جمله داده‌های (Call Detail Record) CDR و سایر داده‌ها) است. لذا کارکردهای زیر مد نظر هستند:

  • پیش‌پردازش داده‌ها
  • ایجاد و نگهداری بانک اطلاعاتی سری زمانی (Time-Series Database (TSDB))
  • پیش‌بینی و پیش‌بینی سری‌های زمانی با روش یا روش‌های کارآمد (اعم از مدل‌های فرآیندهای تصادفی، شبکه‌های عصبی عمیق و ...)
  • تشخیص ناهنجاری (Anomaly Detection)
  • بصری‌سازی داده‌ها (با امکاناتی مانند Drill-Down/Drill-Up)

همچنین موضوعاتی مانند تحلیل‌های مکانی-زمانی (Spatial-Temporal) مانند تحلیل چگونگی حرکت کاربران نیز می‌تواند در چارچوب این پروژه قرار داده شود.

اولویت‌های اصلی مورد انتظار از این پروژه عبارت هستند از:

  • با ارزش بودن نتایج داده کاوی و ایجاد نتایج کاربردی سطح بالا
  • کم بودن خطای الگوریتم‌های پیش‌بینی.

انتظار می‌رود که با تحلیل سری‌های زمانی دانش موجود در رفتار مشتریان را استخراج کرده و به عنوان یک دارایی ارزشمند در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار دهند. شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، روزانه با تراکنش بالایی از سمت مشتریان روبه‌رو است. تحلیل داده‌های مذکور می‌تواند به عنوان دارایی آتی شرکت مورد استفاده قرار گیرد.

هدف
  • فراهم کردن فناوری و ابزارهای فناورانه با توانایی داده‌کاوی و پردازش داده‌های سری زمانی در زمینه‌های مرتبط با اپراتور تلفن همراه
  • تحلیل و پیش‌بینی سری‌های زمانی با روش یا روش‌های کارآمد، شامل تحلیل و پاک‌سازی داده‌ها، ایجاد و نگهداری بانک اطلاعاتی سری زمانی، ایجاد مدل‌ها، تشخیص ناهنجاری‌ها و بصری‌سازی داده‌ها
ضرورت
  • بومی‌سازی محصولات و ابزارهای مورد نیاز و کمک به حل مشکلات در زمان تحریم
  • ایجاد یک دارایی ارزشمند برای اپراتور تلفن همراه با تحلیل داده‌ها و استخراج دانش از رفتار مشتریان
  • ضرورت پژوهش‌های کاربردی فعالانه در ابعاد مختلف داده کاوی مرتبط با شبکه‌های مخابراتی
  • اهمیت کلان داده و داده کاوی در جلوگیری از تقلب، جلوگیری از ریزش مشتریان، و نگهداری پیشگیرانه در اپراتور
دستاوردها
  • دستیابی به اطلاعات به‌روز و معتبر در خصوص انواع ابعاد داده کاوی برای داده‌های درون اپراتور موبایل
  • ارائه سرویس تحلیل سری زمانی به واحدهای مختلف اپراتور
  • ارتقا عملکردهای مرتبط با داده کاوی در کنار عملکردهای سامانه‌های موجود همراه اول
حوزه‌های قابل بهره‌برداری
  • در حوزه نظارت بر شبکه مخابراتی برای تشخیص مشکلات و ناهنجاری‌ها
  • در حوزه مشتریان برای بررسی میزان ریزش مشتریان
  • در حوزه مالی برای تشخیص تقلب‌ها

شرکت ارتباطات سیار ایران