اقدامات امنیتی لازم پیش از فروش تلفن همراه (بخش دوم–سیستم‌عامل iOS)‬‬‬
mci-pages-sharing

تلفن همراه شما حاوی اطلاعاتی است که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد. به همین دلیل در هنگام فروش و انتقال مالکیت تلفن همراه باید نکاتی جهت حذف و یا نگهداری اطلاعات حیاتی رعایت گردد. در این بخش موارد مربوط به تلفن‌های همراه تولید شده توسط شرکت Apple که دارای سیستم‌عامل iOS هستند، عنوان گردیده است.

  • تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات: قبل از هر اقدامی از اطلاعات موجود در تلفن همراه نسخه پشتیبان تهیه نمایید. این اطلاعات شامل لیست مخاطبین، پیامک‌ها، تصاویر، فیلم‌ها، آهنگ‌ها، فایل‌های دانلود شده، اطلاعات موجود در پیامرسان‌های مورد استفاده، کلمات عبور ذخیره شده در مرورگر و... می‌باشد.

    برای تهیه نسخه پشتیبان می‌توانید تلفن‌همراه را به مک متصل کرده و یک کپی محلی هم از اطلاعات‌تان تهیه کنید. برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات‌تان بر روی آی‌کلود، به قسمت تنظیمات (Settings) رفته، گزینه Storage & Backup را از این منو انتخاب کرده و سپس iCloud Backup را برگزینید. به این ترتیب، فرایند کپی کردن داده‌های تلفن‌همراه بر روی ابر آغاز خواهد شد که البته مقداری زمان می‌برد.

  • خارج کردن سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی: چه کاربر آیفون باشید و چه اندروید، در هر صورت قبل از این که گوشی را به مالک جدید بسپارید، باید سیم‌کارت آن را بردارید. همان‌طور که می‌دانید، امکان استفاده از سیم‌کارت برای ذخیره کردن اطلاعات تماس‌ها از جمله نام افراد، شماره تلفن‌ها و ایمیل‌هایشان وجود دارد. مسلماً شما هم تمایلی ندارید که چنین اطلاعاتی در دسترس افراد نامناسب قرار گیرند. بنابراین قبل از فروش گوشی حتماً سیم‌کارت آن را بردارید. برای مشاهده اطلاعات بیشتر درباره نحوه برداشتن سیم‌کارت و کارت حافظه به صورت امن می‌توانید به دفترچه راهنمای گوشی‌تان مراجعه کنید.
  • گوشی همراه را از تمام دستگاه‌ها و گجت‌هایی که با آن Pair است، جدا کنید. برای مثال اگر آیفون و آیپد شما با اپل واچتان pair است، ابتدا باید آنها را Unpair کنید و سپس اقدام به ریست کردن گوشی و تبلت کنید.
  • قابلیت Find My iPhone را غیرفعال کنید. برای سیستم‌عامل iOS 10.2 و نسخه‌های قدیمی‌تر از این نسخه، می‌توانید از مسیر زیر به این قابلیت دست یابید:
    • Settings > iCloud > Find My iPhone
    در صورت نمایش پیغام، پس از ورود بایستی رمز ورود به اکانت Apple ID خود را وارد کنید. برای سیستم‌عامل‌ iOS 10.3 و نسخه‌های جدیدتر، می‌توانید Find My iPhone را از طریق مسیر زیر غیرفعال کنید:
    • Settings > Your name > iCloud > Find My iPhone
  • از تمامی سرویس‌های آنلاینی که از آن‌ها روی تلفن‌همراه خود استفاده می‌کردید، خارج شوید. این سرویس‌ها شامل برنامه‌های iMessage و App Store می‌باشد. برای این منظور باید به مسیر
    • Settings > Messages > iMessage
    رفته و دکمه iMessage را به سمت چپ بکشید تا سرویس iMessage را غیرفعال کنید. در مورد سرویس Apple ID نیز باید از طریق مسیر
    • Settings > iTunes & App Store > Apple ID
    اقدام کنید و با انتخاب ایمیل نمایش داده شده در فیلد Apple ID، با زدن روی گزینه‌ی Sign out از اکانت Apple ID و App Store خود خارج شوید.
  • به طور کامل از iCloud خارج شوید. برای این منظور باید مسیر زیر را طی نمایید:
    Settings > iCloud به دنبال آیکون Sing out که در پایین صفحه نمایش داده می شود، بگردید.

    در مورد iOS 10.3 و نسخه‌های جدیدتر از آن، می‌توانید این گزینه را از مسیر Settings > Your name > Sign Out پیدا کنید. در مورد تلفن‌های همراه دارای iOS 7 ، گزینه‌ی Delete Account مترادف با خروج از iCloud است.

    در صورتی که بدون خروج از اکانت iCloud خود، اقدام به پاک کردن دستی تمام داده‌های روی آیفون و آیپد خود کنید؛ داده‌های روی iCloud نیز پاک خواهند شد. بهتر آن است که ابتدا از iCloud خارج شوید و سپس مراحل را تا انتها انجام دهید.
  • برگرداندن گوشی به حالت تنظیمات کارخانه: همان‌طور که احتمالاً خود شما هم در جریان هستید، آخرین مرحله قبل از تحویل دادن تلفن همراه به فرد جدید، پاک‌سازی آن است. بهترین راه این است که همه چیز را به صورت دستی پاک‌سازی کنید ولی به خاطر داشته باشید که این روش، منجر به جا ماندن برخی اطلاعات می‌شود که می‌توان از آن‌ها برای بازسازی سایر اطلاعات استفاده نمود. در نتیجه، یکی از راه‌های جلوگیری از بازیابی مجدد اطلاعات موجود بر روی حافظه گوشی، انجام ریست کارخانه است.

    در سیستم‌عامل iOS با استفاده از مسیر زیر می‌توانید تلفن‌همراه خود را ریست کارخانه نمایید.

    • Settings > General > Reset > Erase All Content and Settings