سامانه خود مراقبتی و پیشگیری
به منظور گسترش خدمات بهداشتی مراقبتی در بین عموم شهروندان و انجام منظم پایشهای حوزه سلامت ایجاد سامانهای که بتواند یک رابطهی تعاملی با شهروندان برقرار نماید ضروی به نظر میرسد. در حال حاضر مردم با مراجعه به پایگاهها و مراکز سلامت تحت نظر مراقبین سلامت قرار گرفته و از خدمات بهداشتی بهرهمند میشوند. اما به دلیل تراکم جمعیت و هزینههای بالای ایجاد پایگاههای سلامت، این خدمات در سطح شهرهای بزرگ کمرنگ شده و عموم شهروندان از آن بیبهره هستند. با طراحی و توسعه سامانه خودمراقبتی و پیشگیری و ایجاد یک برنامه تعاملی میتوان ادعا نمود مرکز سلامت به گوشی تلفن همراه شهروند منتقل شده و کلیه خدمات از ان بستر قابلیت ارائه دارد. هدف این سامانه ایجاد شبکه یکپارچه مدیریت بهنگام اقدامات سلامت (حفظ، بهبود و تداوم سلامت) بوده که منجر به بهبود کیفیت زندگی، پیشگیری از بیماریها و مراقبت از سلامتی خواهد شد.